“Sosyal medya bağımlılığından kurtulmak istiyorum”

10 Temmuz 2017 0 Yazar: mev_lude

Internet bağımlılığının yaşam doyumu elde etmemizde bir sınırlayıcı olduğunu kabul ediyorsak yazıya kaldığımız yerden devam edebiliriz 🙂

Bağımlı hale gelmeden internete bağlı kalmak, işte bütün mesele bu!

Internet bağımlılığı neden kötüdür? Bunu kabul etmezsek ondan vazgeçmemiz zor görünüyor.

  • Kendimize ayırdığımız serbest zamanın kalitesini bozar.
  • Çevreyle iletişimimizi kesintiye uğratır.
  • Gerçeklikten kopmamıza neden olur.
  • Bulunduğumuz ana odaklanmamızı engeller.
  • Sosyal medyanın yönlendirmelerine boyun eğdirir ve kendimizlikten uzaklaştırır.

Siz hiç, bir arkadaşınızla sohbet ederken whatsapp’da başka bir arkadaşınızla yazıştınız mı? Peki gözünüzün içine bakan arkadaşınızın yüzündeki merak dolu ifadeyi gördünüz mü? Ve evet her iki ortamda aynı anda bulunabildiğinizi anladınız mı? İşte Kuantum! Yok hayır aslında her iki ortamda aynı anda orada değilsiniz. Ve birilerine haksızlık ettiğinizi artık kabul edin.

#CarpeDiem diye anı yaşa diyenler, size sesleniyorum. O iş öyle olmuyor biliyorsunuz değil mi? Anı yaşarken aynı anda selfie çekip, kaç kişinin beğendiğini merak ederken bahsettiğiniz an’da mısınız?

Bu sözlerim aynı zamanda kendime. Tüm bu kötülüklerin anası “sosyal medya” iyi şeylere de hizmet ediyor olmalı, değil mi?

  • Sosyal yardım hareketlerinin hızla yayılmasını sağlar.
  • Kültürel ve sanatsal faaliyetlerin yaygınlaşmasını kolaylaştırır.
  • En son gelişmelerden haberdar olmamızı sağlar.
  • Uzak mesafedeki kişilerin birbirleriyle iletişimde kalmasına aracı olur.

Sosyal medya bağımlılığından kurtulup, bunu yararlı bir hobi haline getirebilmek için bu konuda yapılmış bazı araştırmalardan bahsetmek istiyorum.

Bugün kumar, seks, para harcama, alışveriş yapma, yemek yeme, bilgisayar oyunları oynama vb. davranışların da bağımlılık oluş­turabileceği kabul görmektedir. İnternet bağımlılığı ile ilgili ya­pılan gözlemler sonucu, tanı ölçütlerinin daha çok madde bağımlı­lığına benzer özellikler gösterdiği görülmüştür. Young’a (1999) göre internet, tıpkı kumar gibi, bağım­lılık yaratmaktadır ve internet bağımlılarında çeşitli dürtü kontrol bozukluğu belirtileri görülmektedir.

İnternet bağımlılığının tedavisinde internete erişimi engellemek işlevsel bir yöntem değildir. Bilgisayar ve internet hayatın her alanında yer aldığından in­ternet bağımlılığı olgularında kaçınma davranışına odaklanan modeller pratik çözümler sunmadığından bağımlılığın tedavisinde kontrollü internet kullanımı en uygun yaklaşımdır. Bağımlılıkta izlenmesi gereken yöntem yeme bozukluk­larındakine benzer şekilde “kontrol” olmalıdır. İnternet bağımlılığının bilişsel-davranışçı modelde tedavi adımları aşağıdaki gibi sıralanabilir:

  • Problemin Kabul Edilmesi
  • Davranışın Gözlenmesi/Analizi
  • Zaman Yönetimi
  • Sosyal Yaşam Aktivitelerinin Geliştirilmesi
  • Tekrarlamanın Önlenmesi

Özetleyecek olursak; internete giriş zamanlarımızı ve sayısı için kendimize sınırlar çizmemiz gerekiyor. Fomofobik olmayın lütfen, bırakın kim ne yaparsa yapsın. Tabi ki belirlediğiniz zamanlarda siz de olan biteni öğreneceksiniz. Çok acilse en sevdiğiniz, en yakınınız size gelip anlatacaktır. Rahatlayın, gevşeyin, sevildiğinizi anlamak için birilerinin onayını almaya ihtiyaç duymadığınıza inanın. Sevdiğiniz insanlarla, sevdiğiniz aktiviteleri yapın. Paylaşmak istiyorsanız da paylaşın ama paylaşım yapmak için sevdiklerinizi harcamayın. Size olumsuz şeyler çağrıştıran kişileri belirleyin, olması gerektiğini düşündüğünüz mesafeleri ayarlayın. Herkes sizi takip etmek zorunda değil, siz de onları. Yaşamaya bakın, biriktirdiğiniz güzel anıları sakladığınız yer sadece instagram değil.

Bu iş nasihatle olmuyor diyorsanız, bir yerden başlayın ve farkındalığınızı arttırın. Profesyonellere danışmaktan kaçınmayın ! Değişimin kendisi olun.

Sevgiyle kalın,

Mevlüde Sezer

KAYNAKLAR:

[i] Erden S. , Hatun O.,” İnternet Bağımlılığı ile Başa Çıkmada Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın Kullanılması: Bir Olgu Sunumu”, Türkiye Yeşilay Cemiyeti, 2015

[ii] http://addicta.com.tr